THE CELOPHANE FLOWER

Voetbaltechnisch gesproken hangt de toekomst van Zweden op de dag van schrijven, 15 juni 2006, aan een heel dun draadje. Op muzikaal gebied is er geen vuiltje aan de lucht. Sterker nog, er is sprake van een stralende toekomst. Dit maal is het The Celophane Flower dat een nieuwe cd op de mat deed ploffen. Their Best Album So Far; enige bescheidenheid lijkt hen vreemd. Een blik op hun website en op het cd-boekje leert echter dat de leden van dit kwartet een flinke knipoog geven naar het promotie- en marketinggebeuren rondom muziekgroepen. Zullen we het nu dan maar over de muziek gaan hebben? Elf liedjes, van Jim Bragde of Andy Hansson, op het snijvlak van altcountry, pop, gitaarrock en folk. De inventieve arrangementen doen denken aan de Jayhawks, terwijl het tempo van de liedjes meer herinneringen oproept aan bands als Low en de Red House Painters. Hoewel dit laatste aspect soms doet verlangen naar een zweepje om de heren mee vooruit te slaan, moet toch worden geconcludeerd dat hier sprake is van een goed verzorgd veldboeket. Met zorg samengesteld uit een bonte verzameling instrumenten -de plaat sluit af met een doedelzak- en met strakke hand op de band gezet. Opvallend is Time Of My Life waarin de groep een re´ncarnatie van Bread lijkt te zijn. Maar het vrolijkst word ik van het door piano en strijkers gedomineerde Now That I Found Myself en 2:AM, een nummer dat ook al voorkwam op de uitstekende verzamelaar Heartache & Pain. Prachtige koortjes, een lekker drafritme (eindelijk!), en een uitstekende pedalsteel. Meer hoeft dat niet te zijn. (Hugo Vogel)