? Bolag
62 Speltid[min]
Pop Genre
Celophane Flower, The Hemsida
Betyg
[6,5/7] Läsarbetyg [8st]

‘Too Good To Be Famous’. Redan när jag läser skivans titel första gången får jag obehagsrysningar längs ryggraden. Sådana titlar brukar tyda på att bandet som har gjort skivan är självupptagna och dåliga, och inte särskilt talangfulla heller för den delen. Det är inte bra att ha förutfattade meningar, för allt som oftast stämmer de inte, precis som i det här fallet.

The Celophane Flower har sin bas i Lockne en bit utanför Östersund, men trots att jag har levt och verkat i den här stan i snart sjutton år hade jag aldrig hört talas om dem innan de fick en helsida i lokaltidningen. Till historien hör också att bandet har spelat ihop i elva år. Enligt ovan nämnda helsida har de mer eller mindre medvetet hållit sig borta från de lokala scenerna av rädsla för att fastna där, vilket de i och för sig kan ha gjort rätt i. Enligt ovan nämnda helsida så låter de som Beatles också, men det vet jag däremot inte om jag kan hålla med om.

Visst finns det en del 60-talsvibbar, en del psykedelika och en mycket stor del pop, men Beatles? ‘Roots Gone’, som är min personliga favoritlåt på skivan främst för P’s sånginsats, låter snarare som en ung Tommy Roe och hans ‘Dizzy’. Min andra favoritlåt är ‘On The Outside’, som utan problem skulle kunna vara plockad från Magnus Carlsons solodebut ‘Allt Är Bara Du, Du, Du’ tillsammans med ‘Loved Alone’. Det är bara att inse; jag har fallit handlöst för P’s röst. För oinsatta läsare är det nu läge för en förklaring; Både ‘Roots Gone’ och ‘Loved Alone’ sjungs av P.

The Celophane Flower är utan tvekan mycket skickliga musiker och låtskapare, och jag gillar denna skiva skarpt. Jag har bara en sak att invända emot; så otroligt mycket Beatles låter den inte, vilket absolut inte får tas som annat än en komplimang. Jag gillar Beatles, men jag gillar oftast inte grupper som låter som dem.

Emma Rastbäck
emma@mediaarkivet.comm