The Celophane Flower "In Their Best Album So Far" (Flower Productions 2006)

The Celophane Flower is ontstaan in 1992 in het koude Zweden uit een groepje met de naam Abscess. Stichtende leden Jim Bragde en P.E. Svensson sloten toen een verbond met zanger/gitarist Andy Hansson en in 2002 werd de huidige bezetting voltooid met gitarist en drummer Dave Wickström. Als je op hun website surft zal je snel merken dat deze 4 heren zichzelf totaal niet au-serieux nemen (o.a. fotoshop-werk met Bill Clinton, op de MTV-Awards en vermomd als Russisch patriarch). Ook hun albumtitel getuigt van enige cynische bescheidenheid; hun allereerste CD uit 1994 noemde overigens ook al "Greatest". Wat kan je nadien nog beter doen. In hun muziek hoor je een mix van folk, pop, alternative country en stemmige indie-rock. De nummers zijn meeslepend, zeer mooi instrumentaal opgebouwd en voorzien van uitstekende zangpartijen. Bragde en Hansson nemen om beurten de honneurs waar om de nummers te schrijven en te zingen en toch zijn ze allen in dezelfde soundstruktuur, rijk aan eclectische geluidjes en sfeervolle zang. In een 5-tal nummers is er ook een engelachtig vrouwenstemmetje op de achtergrond aanwezig, toebehorend aan Jenny Bohmann of Asa Skytt. Een aantal referenties die bij beluistering bij me opkomen zijn Luna (in haast alle songs), Mazzy Star (in "The Sadness In Your Eyes" en in "Best in Life"), Daniel Lanois (in het nummer "This Is The End) en Donna the Buffalo (in het country-getinte radiovriendelijke nummer "2:AM"). De song "Wishing You Well" is een instant klassieker die simpelweg vraagt om vaak gecoverd te worden door een aantal klassezangers. "Now That I Found Myself" is dan weer een nummer waarin het hele arsenaal aan instrumenten (cello, viool, banjo, dwarsfluit en ja zelfs doedelzak) wordt bovengehaald. De melodieën van The Celophane Flower worden makkelijk geabsorbeerd in het geheugen vanaf de eerste beluistering en beschikken over voldoende power om je met een fijn en warm gevoel achter te laten. Er is geen ruimte voor verveling en dat is absoluut verheugend. "Their Best Album So Far": ik ken de vorige CD's niet en kan hierover dus geen oordeel vellen, maar "The Best Album" van deze maand is toch een score die ik durf te geven aan The Celophane Flower. (valsam)